El 2024 es va contactar amb 225 nous establiments per recordar-los la política lingüística i oferir-los assessorament i se’n van identificar 32 que incomplien la normativa. Enguany es visitaran els incomplidors per sensibilitzar-los i recordar-los l’obligació de garantir els drets lingüístics de la ciutadania.
L’Ajuntament de Girona intensifica la seva acció per promoure la presència de la llengua catalana a tots els àmbits, seguint la línia de treball que busca incrementar-ne l’ús social, en un context en què els diversos estudis i enquestes com l’Estudi i el Pla Ofercat (2022) o l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població (EULP 2023) apunten a una disminució. Per tal de revertir aquesta tendència, la regidoria de Llengua Catalana ha apostat des de la seva creació per mesures actives que garanteixin els drets lingüístics de la ciutadania.
Un dels àmbits d’actuació és el comerç, en el qual l’Ajuntament de Girona ha intensificat les accions per garantir el compliment de la normativa lingüística i del Codi de Consum de Catalunya als establiments comercials de la ciutat. Aquesta tasca inclou tant l’acompanyament als nous comerços com la detecció i el seguiment dels incompliments.
“Actuem en tots els àmbits on el català recula. En el cas del comerç, ho fem amb una mirada que busca que el català reforci la seva presència al teixit comercial de la ciutat. Ho fem amb mà estesa, millorant la comunicació amb els establiments, recordant-los la normativa de política lingüística i acompanyant-los en els dubtes que puguin sorgir, però tenint clar que el límit és sempre el compliment de la normativa i el respecte als drets lingüístics dels ciutadans i ciutadanes“, ha afirmat la tinenta d’alcaldia i regidora de Servei a les Persones i de Llengua Catalana de l’Ajuntament de Girona, Núria Riquelme Zurita.
Durant l’any 2024, el consistori va enviar una comunicació a 225 nous establiments recordant-los la normativa de política lingüística i oferint-los l’assessorament del Consorci per a la Normalització Lingüística (CNL) de Girona. Paral·lelament, es van identificar 32 comerços que incomplien la normativa i que es van derivar a l’Agència Catalana de Consum.
Aquest 2025, l’Ajuntament ha reforçat els recursos destinats a la detecció i al contacte amb els establiments comercials. S’han identificat onze comerços que no compleixen amb la normativa i se’ls ha contactat per tal que ho esmenin. En cas que no ho corregeixin, el consistori preveu notificar-ho a l’Agència Catalana de Consum. A més, aquest any es preveu que personal tècnic municipal faci visites presencials als comerços incomplidors per sensibilitzar-los i recordar-los l’obligació de garantir els drets lingüístics de la ciutadania.
Aquestes accions es basen en el marc legal vigent, especialment en la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i en la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de Consum de Catalunya, que estableixen els drets i deures en matèria de llengua i consum. Amb aquestes mesures, l’Ajuntament de Girona referma el seu compromís amb la llengua catalana en l’àmbit comercial, garantint el compliment de la normativa i la protecció dels drets de les persones consumidores.