Els treballs que tenen lloc amb motiu de la reforma integral del passeig del Mar, enceten ja la fase de pavimentació, que s’ha iniciat aquests darrers dies per la zona del passeig més properes al carrer d’Aragó.

Aquestes feines se centren principalment en l’anivellament i compactació de la base de formigó, així com amb la ubicació de la llosa que el projecte preveu per aquelles parts del passeig que seran pavimentades. El tipus de paviment i acabats serà el mateix amb què es va reformar el tram de passeig entre el carrer Aragó i carrer del Mar, unificant així l’aspecte global del passeig. Es tracta de paviments de llosa de formigó acabada en una combinació de color grana, ocre i gris.

L’àmbit on s’ha iniciat aquesta fase de pavimentació s’emmarca entre els carrers Aragó i Provença, on el projecte preveu ubicar una nova plaça oberta al mar que esdevingui un pol d’atracció d’activitats i alternatiu als espais més propers al nucli antic, alhora que es dona continuïtat al pas habitual de cotxes i bicicletes.

L’inici d’aquest procés de pavimentació denota el bon ritme de treball que té aquest projecte, que es va iniciar a mitjans del mes de novembre passat, amb la realització de les tasques prèvies d’enderrocament i moviment de terres, trasplantament de part de l’arbrat, així com la instal·lació de la xarxa elèctrica, de recollida d’aigües i de clavegueram, o la preinstal·lació de l’enllumenat.

Una millora integral del passeig del Mar

La reforma del passeig del Mar se centra en el tram del passeig comprés entre els carres d’Aragó i de Carmel, i inclou també el vial de circulació de vehicles que passa paral·lel a aquesta infraestructura. El projecte ha estat elaborat pels Serveis Tècnics de l’Ajuntament de Palamós i recull les conclusions del procés de participació ciutadana que es va realitzar entre els anys 2022 i 2023, així com alguna de les al·legacions presentades durant el procés d’exposició pública.

La reforma d’aquest equipament suposa el seu arranjament i transformació global, que preservant els elements que més el caracteritzen, com la superfície de sauló central, les arcades o parts del mur que el separa de l’aparcament de la platja Gran, millorarà l’accessibilitat ampliant les zones de vianants i generarà grans espais de prioritat invertida, potenciarà la connexió amb els carrers que l’enllacen amb la zona urbana.

La proposta renova de forma pràcticament total, la urbanització i els serveis existents del passeig, introduint elements innovadors pel que fa a l’adaptació al canvi climàtic, l’estalvi energètic, la sostenibilitat, la mobilitat i l’espai urbà. En aquesta primera fase d’obres es millorarà la gestió de l’aigua, fent una xarxa separativa de clavegueram, així com amb el soterrament en el centre del passeig, de dos grans dipòsits d’aigua amb una capacitat global de 900 m3.

Aquests elements tenen com a objectiu recollir bona part de les aigües plujanes que procedeixen de la zona de l’Eixample i que acaben arribant a la platja, minimitzant l’efecte de les acumulacions d’aigua tant en aquest àmbit cèntric del municipi com a la mateixa platja Gran, i la reutilització per al rec de les zones verdes del passeig.

El projecte també inclou la implantació de carril bici en tota la llargada del passeig, la instal·lació de 16 places de càrrega per a cotxes elèctrics i 10 places de càrrega per a bicicletes elèctriques i vehicles de mobilitat personal (VMP). L’enllumenat del passeig es renova totalment en l’àmbit de la reforma, implantant lluminàries LED i un sistema de tele-gestió que permetrà alhora l’estalvi energètic i una major versatilitat.

El disseny previst fa accessible tots els àmbits de vianants del passeig, esdevenint una gran millora respecte de la situació actual, suprimint les barreres arquitectòniques existents i eliminant els elements que obstaculitzen tant el pas com la connexió visual.

El projecte preveu la conservació de bona part del mobiliari existent perquè sigui ressituat en el mateix passeig, tot i això, també es col·locaran jocs infantils, lavabos públics, nous bancs, papereres, pilones, dispensadors d’aigua o aparca-bicicletes.

Pel que fa a la vegetació, els parterres previstos tindran vegetació tapitzant i arbustiva, com en el tram ja reformat, però sense plantar gespa. El projecte manté la disposició en línia de l’arbrat. Aquesta disposició dels arbres només es trencarà a la nova plaça creada entre el carrer d’Aragó i el de Provença, i a les franges del passeig que donen continuïtat als carrers transversals de l’Eixample que van a parar a la platja, on el nou arbrat acompanyarà aquest recorregut transversal.

El cost d’aquestes obres i millores del passeig del Mar és de 5.878.780,06 euros, dels quals 3 milions són aportats per a la Unió Europea mitjançant els fons Next Generation destinats a actuacions de turisme sostenible. Els treballs són a càrrec de l’UTE formada per les empreses, Excavacions Peraferrer S.L i Construccions Fusté S.A., i tenen un termini d’execució de 14 mesos.

La segona fase de reforma del passeig del Mar

El tractament de la connexió del passeig amb la platja Gran, on hi ha hagut fins ara l’aparcament de sauló, es tractarà en una segona fase, en un procés que es consensuarà amb l’administració responsable de la gestió de la zona de domini públic marítim-terrestre, com és el cas. Aquest procés es farà en paral·lel a l’execució de la primera fase amb l’objectiu de poder-la executar coincidint amb el tram final de les obres al passeig.

Aquesta segona fase permetrà la connexió directa del passeig amb la platja mitjançant la ubicació de passeres de fusta, així com la recuperació del sistema dunar característic en origen d’aquesta platja, que s’ubicarà en l’espai que ara ocupa l’aparcament (situat entre el passeig i la platja Gran) i que possibilitarà consolidar i millorar els serveis ecosistèmics que aquesta comunitat natural dona a la platja, amb la retenció de sorres i estabilització de la platja, millorant la resiliència de la mateixa a fenòmens meteorològics intensos i a la pujada del nivell del mar, fomentant la biodiversitat, i milloraran paisatgísticament l’àmbit.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

*